Inazuma Eleven

Home Forums Sekalaista Pelit Inazuma Eleven

  • This topic has 4 voices and 11 replies.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #117269
    erakko
    Participant

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inazuma_Eleven

    Kyseessä on Level-5:n tekemä jalkapallo RPG. Sama tekijä on tunnettu ehkä eniten Professor Layton sarjastaan ja PS2:lle ilmestyneestä Dark Cloudista, ja he ovat olleet mukana parissa Dragon Quest pelissä. Myös White Knight Chronicles on heidän käsialaa.

    Ensimmäinen Inazuma Eleven peli julkaistiin Japanissa jo 2008, ja nyt se on viimein julkaistu myös Eurooppassa. Tai oikeastaan julkaistaan, nimittäin huomenna, 28.1.2011. Itse tosin sain Puolenkuun Peleiltä pelin jo tänään, ennakkotilasin sen viime viikolla.

    Sarjassa on tällä hetkellä kolme osaa, joista kahdella jälkimmäisellä on useampi kuin yksi peli. Ensimmäinen osa on yksinään, mutta seuraavassa osassa tulee Pokémonin tyyliin "Fire" ja "Blizzard" versiot. Ero näkyy sitten hahmoissa ja tarinassa. Kolmannessa osassa on taas kolme peliä: "Spark", "Bomber" ja "Ogre". Jännä nähdä milloin nämä kaksi osaa julkaistaan lännessä, toivottavasti kakkonen nähdään ainakin vuoden sisällä.

    Sarjassa seurataan Mark Evans (alkuperäisittäin Endou Mamoru) nimistä poikaa, joka on koulunsa jalkapallokerhon kapteeni. Valitettavasti kerhon jäsenet ovat hyvin vastahakoisia pelaamaan, eikä heistä edes täyttä tiimiäkään saa. Niinpä Mark aloittaa uusien jäsenten metsästyksen, ja tähtää Football Frontieriin, joka on lapsille tarkoitettu suuresti arvostettu jalkapalloturnaus.

    Peliä pelataan kahdessa muodossa: RPG- ja jalkapallotila. RPG-tilassa pelaaja etenee tarinassa ja voi juosta ympäriinsä, etsiä lisää jäseniä kerhoon, nuolla haavoja, ja hallita tiimiä. Jalkapallotilassa pelaaja käyttää kosketusruutua liikuttaakseen pelaajia ympäriinsä, ja tehden komeita erikoisliikkeitä tietyissä tilanteissa, kuten puollustaessa tai tehdessä maaleja. RPG-ominaisuuksia löytyy, nimittäin kaikilla tuhannella käytettävällä pelaajalla (ensimmäinen peli) on omat arvot joita nostaa harjoittelemalla. Myös suurin osa hahmoista omaa omia erikoiskykyjään ja painotuksiaan pelissä, joten valinnanvaraa on, vaikka itselleen mieluisan tiimin kokoaminen voi viedä aikaa.

    Sarjasta on myös tehty anime. Poikkeavasti kun pelit pohjautuvat yleensä anime-sarjoihin, tässä se on toisinpäin. Itse pelit omaavat tosin erillisiä animaatiokohtauksia, joten itse peliäkin voi tulkita tavallaan animeksi, interaktiiviseksi sellaiseksi.

    ———————————————————————————————-

    En ole kahta ensimmäistä lukua pidemmälle pelannut, mutta aika hyvältä vaikuttaa. Itse matsit ovat aluksi vähän kankeita, mutta kun kokemusta kerääntyy niin eiköhän se ala luonnistua. Nähtävää ja huomioitavaa riittää, peli siis ilmeisesti voi olla helkkarin hankala ja monimutkainen, mutta sitä se on kyllä alustakin asti. Nopeatempoinen toiminta saattaa pistää ainakin meikäläisen pään pyörälle, mutta onneksi peli seisahtuu kun pitää esimerkiksi valita haluaako taklata vastustajaa.

    Ääninäyttely on kyllä kamalan kornia, mutta tavallaan sopii animaatiokohtauksien räikeisiin ilmeisiin. Eikä introkappalekkaan hullummin dubattu ole, vaikka alkuperäinen on miljoona kertaa parempi.

    Joten… kukas muu on hankkimassa? Ajatuksia?

    #117274
    Blackbeard
    Participant

    Mitä, se on julkaistu jo?!? Odottelin innolla Japanin julkaisun jälkeen, sitten tulikin ilmoitus EU versiosta reipas vuosi sitten, ja luovuin jo toivosta kun mitään ei kuulunut. Level-5:ttä olen fanittanut Curious Villagesta asti, ja tämä sarja on saanut sellaisen myllyn ympärilleen Japanissa, että pakkohan ainakin eka osa on hankkia. Vaikuttaa mielenkiintoiselta.

    Anime versiota katselin pari jaksoa, ja olihan se kaikessa yliampuvuudessaan ihan hyvää viihdettä. Sitä on muuten näytetty lastenaamuissa ympäri Europpaa, en tosin tiedä kuinka hyvällä menestyksellä. Saa nähdä näemmekö myös suomeksi dubattua versiota Maikkarin lauantaiaamuissa vuoden tai parin sisään.

    #117284
    erakko
    Participant

    Blackbeard wrote:

    Odottelin innolla Japanin julkaisun jälkeen…

    No huh, olet saanut odotellakkin ihan mukavan aikaa. Itse tutustuin tähän sarjaan vasta viime marraskuussa.

    Itse oikeastaan toivon että animea alettaisiin näyttämään Suomen televisiossa; Mamoru on mainio esikuva, sarja sopii kaikille ja on kaikin puolin viihdyttävä. Jos nyt vertaa siihen mitä nyt näytetään lauantaiaamuisin, kyllä Inazuma Eleven pesee ne mennen tullen. Dubbaus voi tietysti olla mitä on, mutta ainakaan ei pitäisi olla huolta että mitään leikataan pois ja sarja näytettäisiin alkuperäisessä loistossaan.

    Tiimi kasvaa hitaasti mutta varmasti. Uusien jäsenten hankkiminen on siinä mielessä puuduttavaa että se ei onnistu parilla napin painalluksella, vaan pitää juosta paikasta toiseen ja odotella. Toisaalta tämä ei taasen ole liian helppoa, ja peli antaa selvästi viestin "hyvän eteen on tehtävä töitä", mikä sopii hyvin pelin tarinaan. Ja toimiihan se mainiona ajantappajana ja uudelleenpeluuarvon lisääjänä, sillä suunnilleen joka hahmon värväämiseksi on pelattava tätä vastaan yksi ottelu. Ja pelaaminen on hauskaa, joten mikäs siinä.

    Henkilökohtaisen tiimini nimeksi laitoin "North Devil". Ainoastaan yhden jäsenen olen onnistunut päättämään: lyhyt, vaalea, pystytukkainen puollustaja Decker (jonka saa ensimmäisenä Connection Mapista jäseniä värvätessä). Hassun näköinen veijari. Siihen kuitenkin pyrin että en käytä mitään päätarinan hahmoja. No ehkä Kidouta kuitenkin, Emperor Penguin on pakko saada.

    #118893
    erakko
    Participant

    Ihmiset, ostakaa tämä peli. Jos pidätte Pokémonista, tämä ei todennäköisesti tuota pettymystä. En ole vähään aikaan ollut näin addiktoitunut peliin vielä tarinan läpäisyn jälkeen (Pokémon Platinum oli viimeisin, peittosin viime kesänä ja kello näyttää pyöreää 200 tuntia). Inazuma Elevenin kohdalla tarina taisi päättyä jossain 20 tunnin paikkeilla, ja nyt on takana yhteensä 60 tuntia. Ja lisää on tulossa, kun tavoitteena on kerran saada S-rank Fallen Zeusta, pelin ylivoimaisesti parhainta tekoälyvastustajaa vastaan.

    Why so desperate? No siksi että enemmän kuin mitään tällä hetkellä haluan nähdä ne jatko-osat. Myynnillä ei toki nopeuteta niiden ilmestymistä, luulen että kaikki animaatiot ja introt on aika tuskaista kääntää englanniksi, puhumattakaan vielä kaikesta dialogista. Odotan innolla miltä Tsunagari Yo kuulostaa englanniksi 😀 Mutta joo, jos tälle sarjalle saadaan suosiota niin kyllä ne jatko-osatkin sitten ilmestyy täällä lännessä. Kun ei tiedä myyntilukuja niin ei auta kuin hypettää. Kolmatta osaa ei etenkään malttaisi odottaa, kun katsoo tätä (spoilereita löytyy että omalla vastuulla katsokaa).

    Jotta ei ihan menisi pelkästään pelin suosittelemiseksi: http://www.youtube.com/watch?v=2r1YP9nY5ds
    Jep, se on meikäläisen ottama video. Karmea laatu mutta ei voi mitään. Ja jäi pahkeinen vielä keskenkin.

    #118985
    Dents
    Participant

    Kiitos, Erakko, nyt sait minutkin kiinnostumaan pelistä. Varsin mukavan näköistä, voisihan tuota kenties kokeillakkin. Harmi vaan että kaikki stylukset ovat kadonneet, ja sormella ei ole niin mukavaa tökkiä…

    #119478
    erakko
    Participant

    Vasta nyt, lähes kolme kuukautta pelin julkaisun jälkeen voin sanoa että olen saanut tarpeekseni. Äskettäin kun tuli ihan tavanomaiseen tapaan otettua DS kätösiin, ja jatkoin loppujen Connection Mapin hahmojen avaamista, niin sitten ajattelin yrittää Fallen Zeusta vastaan taas. Tuota vastaan on ollut aika toivotonta saada maalia, ei vaan yksinkertaisesti mene läpi vaikka on formit ja elementit meikäläisen puolella.

    Mutta tänään, VIIMEINKIN, sain tehtyä maalin! Oli muuten mahtava fiilis! Ihan tuli puun takaa, ajattelin että ei Death Zone mene mitenkään Tsunami Wallin läpi, kun ei ole ennenkään. Mutta kyllä se kehveli meni. Mietityttää kyllä että mikä tällä kertaa oikein oli erillaista, tuurista se ei ollut kiinni sillä sain tehtyä Death Zonella vielä toistamiseen maalin. Muistan kyllä korottaneeni tiimini Death Zonen osaajan Controllia kolmella, ja sitten ainakin kerran tuli yleistä tasoa nostettua, mutta tekikö se nyt sen ratkaisevan muutoksen? Jaa-a.

    Noh, nyt meikäläinen joka tapauksessa siirtyy odottelemaan Golde Sun: Dark Dawnia, katsoo jos joskus noita premium reittejä saisi ässättyä.

    #123110
    erakko
    Participant

    Sarjan kakkososat tulossa Eurooppaan! 2012 alkupuolella ilmeisesti. Blizzardin ainakin itse otan, mitä olen lukenut niin erot on aika pieniä…

    #123218
    Inazuma
    Member

    Peli kiinnostaa, mutten ole vielä hankkinut. Joten tässä olisi pari kysymystä.

    1. Onko helppo ohjata kosketusnäytöllä?
    2. Kannattaako pelistä maksaa n. 40€?
    3. Tarvitseeko pitkäjänteisyyttä? ( onko pelissä paljon pulmia, joita joutuu tuntitolkulla ratkomaan)

    #123265
    erakko
    Participant

    Inazuma wrote:

    1. Onko helppo ohjata kosketusnäytöllä?
    2. Kannattaako pelistä maksaa n. 40€?
    3. Tarvitseeko pitkäjänteisyyttä? ( onko pelissä paljon pulmia, joita joutuu tuntitolkulla ratkomaan)

    1. Voihan tuo alkuun olla vähän outoa mutta kyllä se siitä.
    2. Tietenkin!
    3. Se riippuu ihan että miten pääset peliin sisään. Mutta hei, pitäähän vähän haastetta olla!

    #123618
    erakko
    Participant

    Nyt on virallinen julkaisupäivä Blizzardille ja Firestormille Euroopassa: 16.3. Vielä en ole löytänyt mistään mahdollisuutta ennakkotilaukseen, mutta eiköhän se jostain kohta ilmesty.

    #123760
    erakko
    Participant

    Kakkonen on sitten tullut \o/

    Olen melkein pelannut tarinan läpi, ja näyttää siltä että vaikka siihen menee se joku 15-20 tuntia, niin tekemistä löytyy vielä enemmän kuin ykkösestä sen päättyessä.

    Itse suosittelen pelaamaan ykkösen ennen kakkosta, sillä se ei ainoastaan ole kronologisesti järkevintä, ei ole mitään järkeä mennä pelaamaan ensin kakkonen ja sitten ykkönen, kun ykkönen on kuitenkin hirveä kun vertaa kakkosen paranteluihin. Eli ykkönen ensin, tajuatte kakkosen draamat paremmin, ja kakkonen on pelimekaanisesti myös miellyttävämpi kun ensin pelaa ykkösen.

    Mitä muutoksia peliin? Ensinnäkin, jos ykkösessä lähti etsimään lisää kavereita tiimiinsä, sai aina odottaa jonkun aikaa kunnes saat puhelun siitä missä haluamasi kaveri on. Kakkosessa odotusaikaa ei ole vaan kaverien sijainnit tulee heti tietoon. Tiimin muokkaus on myös helpompaa, ei tarvitse enää mennä sen rehtorin luo siirtämään pelaajia reservistä tiimiin, vaan sen voi tehdä nyt lennosta Friends-menun kautta, kuten ykkösessä olisi jo pitänyt pystyä. Lisäksi ei tarvitse juosta hirmu välimatkoja vain päästäkseen vaikka Connection Mapin luo, vaan ne kaikki on tavoitettavissa Inazuma Bussista – tarvitsee vain kävellä alueelta ulos ja kartalle. Valikoihin on tehty myös pieniä muutoksia mitkä ovat lähinnä helpottaneet omaa pelaamistani.

    Siinä paranteluja mitkä tulee ekana mieleen. Uudet jutut on myös jänniä, PALJON enemmän erikoistekniikoita mikä rikastuttaa entisestään 1500 pelaajan valikoimaa (ykkösessä kaikilla oli suunnilleen samat tekniikat), Alter Egot, se että voi tietynlaisilla tekniikoilla potkaista pallon matkaan puolesta väliä kenttää, ja erikoistekniikoiden kehittäminen. Lisäksi alueita on paljon ja nämä ovat mukavaa silmänruokaa, ja kenties helppo tapa tutustua Japanin eri osa-alueisiin? Myös tyttöjä on paljon enemmän käytettäväksi, ykkösessä näitä taisi korkeintaan löytyä jostain virallisesta tiimistä ehkä pari.

    Itse ostin vain Blizzard version, eikä ole mitään hajua mitä tällä on eroa Firestormiin. Toistaiseksi en ole löytänyt mitään mahdollisia eroavaisuuspisteitä, kuin ehkä se että taisteletko Prominenceä vai Diamond Dust tiimiä vastaan, joista kummallakaan ei ole käytännössä mitään tärkeää virkaa tarinan puolesta. Heitä vaan johtaja kivasti trollaa. Jotkut tekniikat ja pelaajat saattaa olla erillaisia, näistä en sitten tiedä. Sen kuitenkin tiedän että alku- ja lopputunnarien pitäisi olla erillaisia.

    Ainoa mistä valittaisin on dubbaus. Omaan korvaan brittien aksentti kuulostaa aika ärsyttävältä (ei millään pahalla), ja jotkut äänet ei vain sovi. Esim. Hurley Kane (jap. Tsunami Jousuke) kuulostaa liian nuorelta mitä oikeasti on. Sama juttu uuden valmentajan kanssa (jap. Kira Hitomiko, en ole vielä oppinut enkkunimeä ulkoa). Jude Sharpin (jap. Kidou Yuuto) ääninäyttelijä oikeastaan pilasi yhden pelin dramaattisimmista kohtauksista. Shawn Frosten (jap. Fubuki Shirou) ääni taas on niin ja näin, hänen kohdallaan vain on sääli sillä japanilainen ääninäyttelijä olisi Miyano Mamoru. Mutta kai minä valitan kun olen niin tottunut kaikkien hahmojen japanilaisiin ääninäyttelijöihin, ja lukiessani tekstejä kuulen myös heidän japanilaiset äänensä päässäni. Sen sijaan tunnari onnistui oikein hyvin.

    Siinä kaikki tällä erää. Nyt ihmiset ostamaan peli, kootkaa oma tiimi ja tulkaa kesällä Desuconiin!

    #123896
    erakko
    Participant

    Nyt on ankaraa yksinpuhelua tässä, tiedän että parilla ihmisellä on ainakin ykkönen! Puhukaa!

    Blizzardia on nyt tullut pelattua huikeat 111 tuntia. Oikeastaan tässä on ollut lähinnä taukoa pari viikkoa, sillä olen kahlannut pelin suunnilleen jokaisen osa-alueen läpi aikoja sitten. Paitsi että joku kaunis perjantai peliin tulee netin kautta avain, jolla saa yhden oven auki, jonka takana on lisää pelattavaa! Tosin huhujen mukaan tämä tulee vasta kesä-heinäkuussa, joten saa odotella pitkään.

    Sillä välin ajattelin ostaa Firestormin ja pelata sen puhki, ja sitten Desuconissa joltain jos saisi DS:n lainaan niin saan Chaos-nimisen tiimin avattua. Ja vaihdella sitten parit Firestorm yksinoikeushahmot Blizzardiin. Voisinhan minä myös tehdä Firestorm tiimistä niin kovan että voisi otella vastakkain.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.